Managementul crizelor în afaceri: arta negocierilor în condiții nefavorabile

În activitatea fiecărei companii apare la un anumit moment dat o situație de criză, ce poate destabiliza întregul climat intern, relațiile cu partenerii, dar și poziția entității respective pe  segmentul în care activează. “Criza” este un cuvânt ce îi sperie pe mulți manageri, însă pe cât de brutal poate suna, pe atât este de important ca liderii unei organizații să înțeleagă modul în care o astfel de situație este gestionată. 

Criza consumă resurse. Criza periclitează bunul mers al lucrurilor. Criza poate schimba radical principalele direcții de lucru. Însă, totodată, acest eveniment nefast poate dicta un viitor mult mai bun pentru organizație, dacă se aplica un management corect al crizei. 

Pentru a înțelege mai bine modul în care poate fi tratată o criza, vom analiza principalele momente ale acesteia, prin filtrul negocierilor purtate de principalii factori decizionali din companie: 

Prevenirea unei situații de criză 

În condițiile în care există posibilitatea declanșării unei situații delicate pentru companie, managementul de criză presupune întâlniri pentru identificarea posibilelor riscuri și eliminarea acestora. Stabilirea unui plan de acțiuni timpurii, pentru prevenirea posibilelor crize apărute în corporație, oferă posibilitatea implementării unor “plase de siguranță” pe întreaga structură a fluxurilor de lucru, cât și în organigramă. 

Beneficiile negocierilor pentru prevenirea unei situații de criza: Aceste întâlniri au menirea de a identifica principalele măsuri de precauție, alături de parteneri, furnizori sau clienți, cu scopul de a diminua pe cât de mult posibil riscurile produse de criza respectivă.  

Soluționarea unei situații de criză 

În cazul în care nu există un set presetat de măsuri anti-criză, implementarea unor soluții în timp real gravitează în jurul unei resurse ce se pierde de la zi la zi, de la oră la oră, în lipsa unui plan concret de acțiuni: timpul. 

Așadar, negocierile purtate în timpul unei perioade de criză se construiesc pe identificarea principalelor cauze declanșatoare și stabilirea unui plan de acțiuni concrete, ce au la bază prioritizarea și evaluarea în timp real a rezultatelor. 

Beneficiile neogocierilor pentru soluționarea unei situații de criză: șansele de reducere a pagubelor produse vor crește semnificativ. 

Perioada post-criză 

În această perioadă, principalii factori decizionali din organizația respectivă trebuie să regândească întregul sistem de lucru, precum și o nouă organigramă mult mai eficientă, din perspectiva vitezei de răspuns la o astfel de provocare. 

Mai mult decât atât, perioada post-criză este perioadă a evaluarilor și a reîntoarcerii la normalitate, pe o cale presărată cu lecții învățate despre greșelile comise în trecut, atât în cadrul organizației, cât și în negocierile cu partenerii. 

Beneficiile necogierilor din perioada de după criză: consolidarea unor noi parteneriate, ce pot oferi mai multă stabilitate companiei, în cazul repetării unui astfel de eveniment. 

Negocieri în condiții nefavorabile

În timpul unei crize, negocierile capătă conotații contextuale, în funcție de gravitatea situației, precum și de cele mai sumbre scenarii. Cei care negociază în astfel de situații cunosc foarte bine faptul că asertivitatea, calmul, lipsa de reacții impulsive, minimizarea pierderilor sunt doar câteva dintre obiectivele pe care le are în minte un negociator în timpul unei situații de criză. Dacă dorești să afli cum poți stăpâni o astfel de situație, reușind să închei acorduri profitabile pentru propria companie chiar și pe timp de criză, nevoile tale își pot găsi răspunsul la Scotwork Romania

 

loading...
loading...