Ce aduc nou casele de marcat cu jurnal fiscal

Introducerea caselor de marcat cu jurnal fiscal la finalul anului 2018 a dat naștere multor întrebări și dileme în rândul operatorilor economici. Acest lucru s-a datorat în principal numeroaselor neclarități apărute cu privire la modul de funcționare a acestor sisteme noi și la criteriile de obligativitate adoptate. 

Din acest motiv, astăzi ne-am propus să venim în sprijinul vostru cu câteva informații utile despre ce aduc nou casele de marcat cu jurnal fiscal Datecs, pentru a le utiliza corect în acest an. Iată câteva situații întâlnite de contribuabili și soluțiile oferite de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Casa de marcat – Când nu este necesară?

Una dintre cele mai frecvente întrebări adresate de contribuabili, în acest an, este următoarea: Este necesară casa de marcat în cazul încasărilor efectuate prin virament bancar, de la persoane fizice? 

Răspunsul reprezentanților ANAF în acest caz este unul negativ. Acesta este oferit în baza dispozițiilor art.1 din OUG 28/1999, conform cărora încasările efectuate prin virament bancar nu intră sub incidența obligativității deținerii unei case de marcat. 

  • Necesitatea achiziției și instalării acesteia apare doar în cazul plăților efectuate în numerar, prin folosirea cardurilor de credit sau a diverselor substitute de numerar. 

Acest răspuns nu se aplică și în cazul încasărilor ocazionale de la persoane fizice. 

  • Indiferent care este cuantumul acestor încasări sau frecvența cu care se realizează, atunci când există tranzacții în numerar sau cu cardul, achiziția casei de marcat cu jurnal fiscal Datecs devine obligatorie. În cazul acestor tranzacții, aveți obligația emiterii bonurilor fiscale.

Ce situații pot identifica organele de control?

Conform actelor normative în vigoare, există patru situații principale pe care organele de control le pot identifica, în ceea ce privește legalitatea utilizării caselor de marcat Datecs cu jurnal fiscal:

  • Cazul 1: Comerciantul are casă de marcat electronică, motiv pentru care nu se aplică sancțiuni.
  • Cazul 2: Comerciantul are casă de marcat cu jurnal electronic, însă aceasta nu este fiscalizată corespunzător, situație în care se dă un avertisment și se indică perioada recomandată pentru instalarea corespunzătoare a sistemului.
  • Cazul 3: Comerciantul nu are casă de marcat, situație în care va primi avertisment din partea organelor de control, în baza Legii prevenției nr. 270 / 2017. Acestuia i se va indica și termenul clar în care trebuie să achiziționeze casa de marcat fiscalizată.
  • Cazul 4: Comerciantul nu are casă de marcat, însă poate face dovada comenzii efectuate către un distribuitor autorizat. Acesta va primi avertisment și un termen scurt de intrare în legalitate.

Diverse situații referitoare la scoaterea Z-ului

  1. Dacă nu se emit bonuri fiscale, este necesară scoaterea raportului Z?
    Da, raportul Z trebuie să fie scos la finalul fiecărei zile fiscale, chiar dacă nu au fost emise bonuri în ziua respectivă.

 

  • Se mai pot scoate bonuri fiscale după scoaterea Z-ului?

 

Da, întrucât, conform legislației fiscale în vigoare, poți scoate mai multe rapoarte Z într-o zi. Astfel, dacă, din diverse motive, apare necesitatea scoaterii unui bon fiscal, după emiterea unui raport Z, mai poate fi emis un raport, după efectuarea tranzacției respective.

Câteva situații în care nu ai nevoie de casă de marcat Datecs

Iată principalele situații considerate excepții de la regula necesității deținerii caselor de marcat Datecs cu jurnal fiscal:

 

  • Comerțul ocazional cu produse agricole din producție proprie;
  • Vânzarea ziarelor sau a revistelor prin intermediul distribuitorilor specializați;
  • Activități prin care încasările se realizează pe baza unor bonuri cu valoare fixă (de exemplu: bilete de acces la un spectacol);
  • Activități legate de realizarea unor asigurări de sănătate sau ale caselor de pensii;
  • Activități desfășurate ca profesii libere, în cazul cărora legislația în vigoare nu impune crearea unei societăți comerciale;
  • Vânzarea obiectelor de cult;
  • Vânzarea pachetelor de servicii turistice de către agențiile de turism. 

Prin urmare, acum cunoști principalele aspecte referitoare la ceea ce casele de marcat Datecs cu jurnal fiscal aduc nou în cadrul activității agenților economici. Astfel, te poți asigura că ești în legalitate cu activitatea comercială pe care o desfășori. 

loading...
loading...