Industria modei este tot mai mult acuzată în ultimii ani de modul iresponsabil în care acționează în ceea ce privește mediul înconjurător. Se promovează consumul intens, noi colecții de haine în fiecare sezon, se risipesc foarte multe resurse, totul pentru ca oamenii să fie… „la modă”.
Industria textilă a ajuns un poluator gigant la nivel mondial, producția de îmbrăcăminte generând se pare până la 20% din poluarea apelor. Așadar, vrem mereu haine noi, colecții ale brandurilor populare, dar… cu ce preț?! Și nu ne referim numai la prețurile piperate ale produselor, prețuri generate în mare parte de brandurile ilustrate pe etichete…
Unul dintre trendurile ecologiste la nivel internațional, resimțit încă timid în țara noastră, este cel legat de alegerea hainelor din surse responsabile și pe cât posibil din categoria outlet și second hand. Este vorba despre o nouă viață a hainelor și despre alegerea consumatorului de a ieși din cercul risipei și al consumerismului intensiv. Exceptând textilele care într-adevăr se uzează prin purtare, putem alege haine nepurtate sau purtate doar de câteva ori, care și-au pierdut însă statutul de nou și care nu se află nici în colecțiile actuale ale brandurilor din industria modei.
Realitatea arată că dintr-un magazin second hand de pe segmentul superior de calitate se pot alege haine care vor contura un outfit excelent, demn de magazinele scumpe din mall. Se pot găsi de fapt mai ales haine ce provin de la branduri cunoscute, haine abandonate de proprietarii inițiali și astăzi devenite adevărate chilipiruri. Practic, purtând haine second hand, nu avem nicăieri amprenta unui astfel de segment, cei din jurul nostru vor admira îmbrăcămintea noastra și vor crede chiar că purtăm textile destul de costisitoare. Hainele second hand și outlet nu arată inferior, pur și simplu doar au prețuri inferioare, mult inferioare!
Magazinele de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii second hand din România încep să se modernizeze și comercializează tot mai mult produse de calitate extra, din Anglia și alte țări europene. Multe dintre aceste magazine se aprovizionează din depozit de haine second hand crematex, cunoscut ca punând accent pe calitate. Astfel, clientul final are parte de haine la prețuri rezonabile, apropiate de costul real al producției. În același timp, planeta este protejată pentru că hainele sunt practic reciclate în cel mai bun mod: 100%, fără pierderi, fără alte costuri ale acestui proces de reciclare.
Marile branduri de îmbrăcăminte au o problemă reală în acest moment în a-și curăța practic imaginea tot mai mult pătată de poluarea pe care o produce producția lor. Pașii pro mediu din industria de fashion sunt destul de mici și este mai degrabă o chestiune de imagine publică. În paralel, tot mai mulți consumatori trec peste prejudecăți și, chiar și fără a-și asuma public această alegere, merg tot mai des în magazine de haine second hand unde pot descoperi „comori” nebănuite. Așadar, dublu avantaj, și pentru bugetul proprii (economii consistente), și pentru planetă (un ajutor de care mediul înconjurător are mare, mare nevoie).